woensdag 16 mei 2012

Gehaakt lampenkapje patroon


Mijn oma's zijn de beste inspiratie bron als het om haken en breien gaat.
Vroeger maakten zij de mooiste tafelkleedjes, slofjes, spreien, truien, sokken etc. Afgelopen week toen ik bij mijn oma was viel mij opeens 
de gehaakte lampenkap op,
GEWELDIG!
Zo schattig, wit met houten kraaltjes. 
En ik moest het ook maken :)
En net als met de andere zelfgemaakte patronen ben ik daar wel
even mee bezig geweest. Maar hij is TE leuk om niet met jullie te delen.
(scroll down for the english pattern)
Dus hier het patroon:


Eindig elke rij met een h.v.
Zet 17 losse op en maak een ring met een h.v.

1e rij : 2 losse, in vlg st 1 stk. *2 stk in elke st* herhaal 13 keer en in laatste st 1 stk 
2e rij : (werk in de steken, niet in de ring) 1 losse + 1 v, * 2 v. , 1 v.* herhaal tot eind
3e rij : 3 losse + 1 stk, *1 st oversl, 2 stk in 1 st* herhaal tot eind
4e rij : 4 losse, 1 st oversl, *1 stk +1 losse, 1 st oversl, 1 stk + 1 losse* herhaal tot eind
5e rij : 3 losse + 1 stk, * in volgende open ruimte 2 stk* herhaal tot eind
6e rij : 3 losse *in vlg st (dus niet open ruimte) 3 stk, 2 st oversl* herhaal tot eind
7e rij : 3 losse + 1 stk, *1 losse, in vlg open ruimte 2 stk* herhaal tot eind
8e rij : 3 losse, *in vlg open ruimte 3 stk* herhaal tot eind
9e rij : zie rij 7
10e rij : zie rij 8
11e rij      : haak in elke st 1 stk met 1 losse tussen elke st
12e rij : 2 losse, in vlg st 3 stk, *1 v., in vlg st 3 stk* herhaal tot eind

Pattern Lampshade

End every row with a slip stitch
Chain 17 and make a ring with a sl.st.

row 1 : chain 2, in nxt st 1 dc, *2 dc in every st* repeat 13 times and in the last st 1 dc
row 2 : work in stitches, not in the ring. chain 1 + 1 sc, *2 sc, 1 sc* repeat until end
row 3 : chain 3 + 1 dc, *skip 1 st, 2 dc in 1 st* repeat until end
row 4 : chain 4, skip 1 st, * 1 dc + chain 1, skip 1, 1 dc + chain 1* repeat until end
row 5 : chain 3 + 1 dc, *in next space 2 dc* repeat until end
row 6 : chain 3, * in next st (not space) 3 dc, skip 2 st* repeat until end
row 7 : chain 3 + 1 dc, * chain 1, in next space 2 dc* repeat until end
row 8 : chain 3, *in next space 3 dc* repeat until end
row 9 : same as row 7
row 10 : same as row 8
row 11 : 1 dc in every st with a chain 1 between the stitches 
row 12 : chain 2 , in next st 3 dc, *1 sc, in next st 3 dc* repeat until end

7 opmerkingen:

  1. Hij is zeker leuk en knap dat je dat zelf zo kan maken!
    Oh ja ik heb trouwens ook nog nooit zulk mooi behang gezien, echt om jaloers op te worden.. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel :)

      Het behang is van Eijffinger en is van de serie un bisou. Zo schattig allemaal :D

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Love love love! And I've had my eye on that bunny nightlight too.....maybe next time I'm in Amsterdam!
    Could you please send me a larger photo of the lamp so that I can feature it? Thanks so much and thanks for sharing on Craft Schooling Sunday!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat grappig!
    Via, via kom ik hier terecht en zie een foto met het behang waar we 32 jaar geleden één van onze slaapkamers mee hebben behangen!
    Ik weet wel dat ik het toen al geweldig mooi vond...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Echt een schattig lampenkapje! k Heb m gehaakt in wit katoen. Daarmee viel ie wel klein(er?) uit denk k. Hoe kan ik ervoor zorgen dat ie wat groter uitvalt? Gewoon met meer steken beginnen??

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Mirjam,

      Je kan inderdaad met meer steken beginnen. Wat je ook kan doen is met dubbel draad werken, een grotere haaknaald of dikker garen. Succes!

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...